2010年5月4日 星期二

邊個笑我 Cheap 呂以村(大家食老闆)

邊個笑我 Cheap 呂以村(大家食老闆)


訪問大家食前,收集過各方意見,得出的整體印象只有一個字。是Cheap! 「譁!個Logo勁抄大家樂,Cheap!」A說。 「門口放張兇神惡煞老闆大頭相,你估劉華咩?勁Cheap!」 B說。 「鋪頭成日播大陸卡拉OK音樂,阿姐又著曬大陸迷彩衫,好似返左大陸咁,Cheap到痺!」C說。 這麼Cheap的宣傳方法,到底是誰諗出來的? 「係我。形象冇乜所謂啦!我覺得實際最重要,只要俾心機做好D野食,自然就有人欣賞啦!」他滿懷自信地說。 他叫呂以村,大家食的創辦人。93年從內地來港,縱使鄉音已戒掉不少,但人人還當他新移民辦。 習慣了!過去十四年,他背負著新移民的標籤,在歧視的目光下,為活著而奮鬥。 由一個推木頭車賣雞蛋仔的小販,默默努力奮發,成為今天擁有五間食肆、員工過百的飲食集團老闆。自創的手攪麵、削搖麵,連蔡瀾食過都親自撰文稱讚和肯定。 Cheap Cheap無罪,他其實像大部分香港人一樣,奉公守法,沒有為非作歹,靠一雙手和一副頭腦,為自己拚搏出一條康莊大道來,是典型的香港精神。 也許,你還是有萬千個理由笑他Cheap。但下次預備笑的時候,請先照照鏡子,也許你會見到一個形相,正在笑,笑得更加騎呢、更加Cheap。

我得承認,訪問呂以村,許多時候不能自制戴上了有色眼鏡。 楊利偉式的小平頭、軍綠色廉價抓毛外衣、緊身迷彩軍褲、黑色長軍boot,外形神高神大、相貌兇神惡煞……行出來,活脫脫就是一個省港旗兵形象,走在街上,真的如許冠傑所唱:「差佬都孟警棍!」 「哦!係呀!成日都俾警察查身份證呀!我都有朋友叫我去拍戲,真係客串做省港旗兵喎。」他一本正經傻傻的說。 他的品味,相當與別不同。人家生意人,愛抽菸飲酒打麻雀,他卻菸酒不好,獨愛吟詩作對寫書法,辦公室和五間鋪頭都貼滿他的「作品」,甚麼「一次不試您錯過,二次不來我過錯。」、「一家做麵大家食、大家食麵碗碗香。」、「用心創出美味送菜、用手搞出條條好麵。」吟來吟去,平仄對仗都難稱工整,taste的確有點……有點難以言傳的…… 另類。 到土瓜灣譚公道的鋪頭找他影相,他站在門外自己的大人像旁作食麵狀,幾個學生妹路過見到他,紛紛掩著嘴笑說:「咦~~ 老闆好Cheap呀!」 好!表面證供成立,徇眾要求,我一心要羅織他Cheap的「罪狀」,專登預備了幾條尖銳的問題。 「你個Logo係咪抄大家樂呀?」我問。 「係呀!最初貪佢多人識嘛。不過註唔到冊,我咪刪去兩條紅邊囉,結果註冊官話冇問題,我至夠膽用。」他答。 「門口張大頭相,兇神惡煞,又唔靚仔,唔驚嚇親人咩?」我問。 「哦!想人記得者。影相呢樣野,冇話嚇唔嚇親人既!冇手震就得啦!」他答。 「鋪頭成日播大陸歌、職員又著曬迷彩服,唔怕人地嫌你大陸Feel?」我問。 「大陸電器同機器係比較差,不過大陸D麵都幾好食呀。」他答。 答案有點騎呢,但又不得不承認,帶點坦白的可愛,而且一字一句,在他口中說出來,彷彿都帶著自信,無論問題有多難堪,他都是傻傻的笑笑便算,比我們動輒發怒的問責局長,EQ不知要高多少倍。 「哦!冇話嬲唔嬲既,做人既野,有時識得從對方角度睇,就會體諒好多D。」他圓融地說。

吃虧當是福

啊!原來他在體諒我,難為我還千方百計要讓他出醜,此刻真的讓人慚愧得有點無地自容。 這金剛不壞之身,不是一朝一夕得來的,是千錘百煉成果,是過去十四年在艱苦生活中,被琢磨出來的生存方法,慢慢蝕入了骨髓中,不經不覺,成為一種生活態度。 「做人冇野既,唔使驚人笑架,最緊要肯去捱,唔好得罪人,做野冇話蝕唔蝕底既,肯蝕底,反而人地會接受你添,你話係咪呢?」呂以村以一副哲學家的口說。 講蝕底,他最有資格。因為自從從鄉下海豐來香港,他就一直被人搵笨,搵足十四年,難以置信的是他一點也不介意。吃虧是福,反而成了他的人生座右銘。 他93年初來香港,第一份工是在潮州酒家做侍應,人家見他廣東話不靈光,就夾埋欺負他,寫單傳菜沒有他份兒,執檯擺位搬搬抬抬等粗重工夫,全由他去做,還要在背後嘲笑他是大陸燦。他聽了後,沒有嬲,反而一笑置之,叫自己更加落力工作。 「哦!做野係要埋堆既。自己唔識聽丫嘛!客人要紙巾,我就遞匙羹,條件比人差,麻煩到人地就唔好啦。想同事接納我,唯一方法就係勤力做野,做曬佢地唔願做既野囉!」他說。 一招「做曬人地唔願做既野」果然所向披靡,那班練精學懶的同事,見這傻仔這麼抵得諗,夾他做事有著數,很快就接納了他,連跳槽都預了他一份。 「我來港第二份工,就係得人介紹去蘭桂坊南蠻亭做學廚,主要切肉切魚做串燒。個陣時拍檔既香港人好懶,做一做又話要抖一抖,又成日要放假。我份人最冇所謂,邊個叫我頂我就頂,一條氣咁做,朝早八點做到夜晚四點,連踩兩更唔使停。個陣D日本師傅見到我咁勤力,咪教曬我野囉,結果兩年幾我就由學師升到大廚咯。」呂以村說。

榮升小老闆

吃虧賺了福,但卻賺不到銀紙。 做了大廚的他,人工不過一萬,交租已去了五千,水電煤又去了一截,兼且要照顧在港的老父,又要寄錢返鄉下,餘下的經已無幾。呂以村思前想後、輾轉反側,覺得工字始終出不了頭,就萌生做小生意的念頭。 一天,他路過街邊,見一雞蛋仔檔其門如市,覺得這玩意比打工還要好,從此一得閒便站在人家檔前,傻呼呼的看呀看,不明白的就膽粗粗的問人家,剛好那雞蛋仔檔主都是海豐人,同聲同氣,就傳授了做雞蛋仔的竅門給呂以村。 「我學識點整雞蛋仔,就返屋企買材料,照住佢部木頭車自己做,日日由伊利近街推車上堅道,再沿馬路推上薄扶林道香港大學附近,推到身水身汗,但係話曬係自己生意,辛苦都係開心既。」呂以村說。 他天生是有生意頭腦的。他知道賣雞蛋仔,全靠那香味招徠客人,因此他不用火水爐,專登用炭燒,貪炭燒的香味傳出來更香。果然,炭火一燒,吸引了一大班返學放學的港大學生如蟻附羶的蜂擁而至,生意好到連找錢也應付不了。 「個陣時我一底雞蛋仔賣七蚊,一日做過千蚊生意,找錢都找唔切,我索性『唱』定散銀,一戙三蚊,學生俾十蚊,就自己黎找錢囉。香港D大學生又好規矩喎,唔會亂咁找,冇話搵你笨。」他興奮地說。 第一次做老闆,第一次不用給人搵笨,第一次感受到前所未有的滿足感,做老闆原來咁過癮。於是98年,他看中了香港人喜歡食麵,就拿著賣雞蛋仔賺來的二十多萬積蓄,在深水步福榮街開首間大家食。還設計了一部攪麵機,把小麥粉做的麵糰用手攪成麵條淥熟。 麵條煙韌,花款變化又靈活又多,人家油渣麵旺場,他又做油渣麵,鄰鋪豬潤麵賣得,他又照辦煮碗,還碗碗賣平人家幾個銀錢。你笑他抄人野好Cheap,他偏偏又其門如市,日日賣個冇停手。Cheap,原來真的有股強韌的生命力,無論環境多惡劣,都能夠生存。

從軍練堅毅

強韌的生命力,多少與他的軍人背景有關。年輕的呂以村,是個如假包換的解放軍,當了六年兵,除了練成一副鋼鐵般的體格外,最厲害的就是習慣了在惡劣環境下求生。 「以前當兵好嚴格架!日日操練已經好辛苦,夜晚仲要冇覺好訓,因為長官最鍾意半夜三更突然敲鐘叫集合,一分鐘就要著好衫摺好床鋪,遲左又有排罰架!」 合理的要求,他當是鍛鍊。無理的要求,他當是磨練。在軍人的世界裡,從來沒有公平不公平,只有服從、服從、再服從。 紀律,早已是他生活裡的一部分,像呼吸一樣自然。看他每天的日程表,就是明證。每天七時,他就會彈起床做運動。八時回寫字樓批文件。十時開始巡鋪、走遍土瓜灣、佐敦、深水步、旺角。四時與員工開會,計劃明天的工作。晚上八時又巡鋪,順道瞭解客人意見,一直工作至午夜十二時,才拖疲憊的身軀回家,連星期日都做埋。 他真的是個工作狂,公司事無大小他都有份參與。由菜式構思、到影送菜相、寫文稿、找印刷、貼菜牌,連過千字的宣傳單張文案,他都一手包辦。 「冇辦法啦!唔夠人地叻,咪要勤力D囉,你話係唔係?」 跟他到汝州街的新鋪參觀,他一進鋪就二話不說拿起電鑽鑽呀鑽,又砌架又裝閉路電視,全部自己落手落腳,不知他是老闆的,還以為他是個裝修工人。 「唔……個維修工話有事唔得閒,冇問題既,好簡單者,我咪自己做囉。」他說。 他的勤奮,帶有一種很強的感染力,帶動身邊的人做事都很勤快。不論是工場還是麵鋪,員工都是快手快腳的,很有效率。 「老闆好勤力架!泥水、電器、電腦乜都係自己做,佢咁勤力,我地邊敢偷懶呀!」工場阿姐說。

犧牲了家庭

業務上了軌道,目前的他,已是個過百員工的大老闆。生意愈做愈大,他的工作也愈來愈忙。然而,事業成功是要付出代價的。 「呢排開新鋪,佢晚晚做到兩三點至返,年三十晚鋪頭D女工話要返鄉下,佢又冇計較做埋,真係想見下佢都難。」呂太望著老公抱怨地說。 老婆仔女,他是忽略了,三名子女,也只能放學後在鋪頭匆匆相見,兩歲大的小兒子和五歲的女兒一見到爸爸便摟著不放,又要攬時又要抱,逗得他笑到見牙唔見眼。 「爸爸成日都唔見人架啦!」二女嘉雯嘟著嘴說。 「佢呀!十幾年未放過假啦!嫁左佢咁耐,連度蜜月都冇呀!淨係去過一次桂林咁大把!」呂太在旁乘機又抱怨。 「唉!要搵食冇辦法啦!呢個世界,要做個好男人好難,我最多都係做個乖男人。乖男人唔去滾,好男人又要搵到錢,又要陪到屋企人,好難做呀!」呂以村漲紅了臉,一臉虧欠的樣子。 奮發拚搏十多年,如今好老闆、好兒子、好老公都做到了,唯獨與自己心目中那好男人的標準,始終還是差一點點。就是那一點點,在咫尺間,成了天涯。

2 則留言:

  1. 近排夜晚D嘢食好似賣相好咗,尤其D炸豬排同炸骨,最好同東坡肉飯双併!

    回覆刪除
  2. 近排夜晚D嘢食好似賣相好咗,尤其D炸豬排同炸骨,最好同東坡肉飯双併!

    回覆刪除